Javascript is currently disabled. This site requires Javascript to function correctly. Please enable Javascript in your browser!

Pregled clanka

Kako dobri ugljikohidrati postaju loši? Tablica visine GI


 

Za ugljikohidrate smo već napisali kako su najveći neprijatelji vitke linije. Zašto? Zato što su jedina skupina namirnica koja se sastoji od šećera pa se zato mjeri GI (glikemički indeks) koji smo spominjali u prethodnom tekstu, samo kod ugljikohidrata. Masti I bjelančevine sadrže vrlo malo ili nimalo šećera, a njihov utjecaj na količinu šećera u krvi je zanemariv.

Loši ugljikohidrati su oni koji izazivaju velik porast šećera u krvi, a to su primjerice, krumpir, bijeli kruh, bijela riža I druge prerađene namirnice.  Njima je GI viši od 50. Dobri ugljikohidrati su oni koji imaju nizak GI (iznos glukoze koja se apsorbira u krvi nakon uzimanja ugljikohidrata), a to su voće I povrće, mahunarke, leće I cjelovite žitarice.

pire10pire5

VLAKNA

Na GI ne utječe samo količina šećera nego I količina sadržanih vlakana. Vlakna SMANJUJU količinu šećera koju tijelo može apsorbirati. Primjerice – jabuka je ugljikohidrat koji sadrži šećer u obliku fruktoze, cukroze I fruktoze. Sadrži I otopivo voćno vlakno poznato kao pektin. Pektin smanjuje količinu šećera – stoga, vlakna snizuju GI jabuke.

pire7pire9

PRERAĐIVANJE NAMIRNICA

Prerađivanje namirnica odnosno ugljikohidrata može povisiti njihov glikemički indeks. Kada se namirnice prerađuju, oduzimaju im se hranjive tvari. Tako je GI smeđe riže 50 (dobar ugljikohidrat). Kada se smeđa riža preradi u bijelu rižu GI sa 50 raste na 70 – ukljanjaju se vlakna I ostaje škrob. To se događa I s brašnom.

Dakle, što se namirnica više prerađuje raste joj GI.

pire3pire4

KUHANJE

Svojim kuhanjem, vi možete utjecati na visinu GI-a u namirnicama. To se najviše odnosi na namirnice sa škrobom.

Bijeli krumpir je zapravo dobar ugljikohidrat koji se može pretvoriti u loš. Sirov krumpir je niskog GI-a. Kad se skuha u ljusci, GI krumpira skoči na 65. Pire ima još viši GI – 80. Prženjem se krumpira njegov GI povisuje na 95. Zaključak – želite li smršaviti izbacite krumpir ili ga eventualno pripremajte skuhanog u ljusci.

Sirova mrkva je odličan ugljikohidrat (GI 30), kad je kuhama GI skoči na 85 čime mrkva postaje loš ugljikohidrat!

Zaključak – NEMOJTE PREKUHAVATI NAMIRNICE jer im tako raste GI. Tjestenina neka uvijek bude al dente, riža ne prekuhana. Ukoliko ih I prekuhate, ostavite ih da se ohlade I pojedite hladne jer hlađenjem (retogradacija) opada GI.

pire2pire1pire - Copy

TABLICA GI-A: OD VIŠIH PREMA NIŽIMA

krumpir (pržen) 95 mliječna čokolada 70
riža (već skuhana) 90 cola 70
riža iz čokolade 90 kukuruzno brašno 70
med 85 krumpir (oguljen, kuhan) 70
mrkva (kuhana) 85 ravioli, tortelini 70
kukuruzne pahuljice 85 šećer 70
brašno (bijeli kruh) 85 cikla 65
kokice 85 kukuruz (svjež, kuhan) 65
slani prutići 85 marmelada (sa šećerom) 65
rižini kolačići 85 narančin sok (iz trgovine) 65
krekeri (bijelo brašno) 80 krumpir (s kožom) 65
čips 80 grožđice 65
pire 80 banane 60
lubenica* 75 dinja 60
buča* 75 krupica 60
žitarice (rafinirane) 70 pecivo od masnog tijesta 55
krupica 60 petit keksi 55
riža (bijela) 60 mekinje 50
pecivo od masnog tijesta 55 kivi 50
petit keksi 55 riža (smeđa) 50

pire11pire13pire12

grožđe 45 nektarine 30
narančin sok (svjež) 45 breskve 30
smokve (suhe) 40 rajčice 30
špageti (al dente) 40 kruške 30
nerafinirano brašno - kruh 40 grah 25
nerafinirao brašno – tjestenina 40 trešnje 25
jabuke 35 tamna čokolada 25
marelice (suhe) 35 jagode 25
mahune – žute, kuhane 35 kupine 25
mahune – zelene 35 patlidžani 20
smokve (svježe) 35 limun 20
crveni grah 35 bademi, orasi, lješnjaci 15
naranče 35 masline 15
prirodni jogurt 35 šparoge 15
grašak – skuhan 35 artičoke 15
šljive – svježe, suhe 35 brokula 15
divlja riža 35 prokulica, zelena salata 15
jabuke – svježe 30 cvjetača, celer 15
marelice 30 tikvice, krastavci 15
mrkva – sirova 30 komorač, poriluk 15
slanutak - kuhan 30 gljive 15
grejp 30 kikiriki 15
marmelada (bez šećera) 30 paprika, luk 15
leća 30 špinat 15
mlijeko (obrano, poluobrano) 30 avokado 10

Vaša Marija


rating
  Comments

There is no comment.

Asset 1 Asset 2 Asset 3